Neiturin kanava

Neiturin kanava

Jyväskylän pohjoispuolisten järvien yhdistämistä kanavoinnilla suunniteltiin jo 1880-luvulla ja vuonna 1911 senaatin myöntämän määrärahan turvin aloitettiin tutkimukset Keitele-Konnevesi-Iisvesi -reitillä.

Päätöstä kanavien rakentamisesta hidasti vuonna 1914 puhjennut maailmansota.

Kanavien rakentamiseen päästiin lopulta vuonna 1918, kun edellisen vuoden lopulla senaatti oli myöntänyt työhön määrärahoja. Vuonna 1921 tehdyssä lopullisessa suunnitelmassa määrättiin kanavia suurennettavaksi alkuperäisistä mitoista.

Kanavien rakentamista hidasti määrärahojen niukkuus, mutta vuonna 1924 työt saivat uudelleen vauhtia. Neiturin kanava avattiin liikenteelle vuonna 1926.

Suomen ollessa vielä autonominen osa Venäjän keisarikuntaa, Venäjä päätti varautua Saksan mahdolliseen Suomen sisämaan kautta tapahtuvaan hyökkäykseen Pietaria vastaan.

Tämän takia 1916-17 Konneveden Neiturin kanavan molemmille puolille kaivettiin puolustusvallihautoja suojamaan strategisesti tärkeää kanavaa ja estämään mahdollisen vihollisen eteneminen.

Vaikka vallihautoja ei onneksi tarvinnut ottaa käyttöön, ne erottuvat edelleen maastosta yllättävän selvästi.